st. sierż. pil. PSP/ W/O RAF Mieczysław Popek
Osoby znane z życia publicznego, Polscy piloci biorący udział w Bitwie o Anglię, Polski Zespół Myśliwski - Cyrk Skalskiego, Spadkobiercy Ikara, Uczestnicy II wojny światowej, Uczestnicy kampanii wrześniowej 1939, Żołnierze Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie |
Data urodzenia / odejścia:
|
*poniedziałek, 30-10-1916 †piątek, 14-01-1944
|
|
Kalendarium:
|
Nie żyje od 77 lat. Żył 27 lat (9937 dni).
|
|
Miejsce urodz. / zamieszkania:
|
Siedlce / Siedlce, Hajnówka, Lida, Wilno, Lyon (Francja), Blackpool (Wlk. Brytania),
|
|
Miejsce śmierci / pochówku:
|
Tollerton k/Nottingham (Wlk. Brytania) / Cmentarz Lotników Polskich w Newark-on-Trent (Anglia, hr. Nottinghamshire)
|
|
Rodzice:
|
brak danych
|
|
Współmałżonek:
|
brak danych
|
|
Dzieci:
|
brak danych
|
|
Wspomnienia:
|
0 |
|
Bliscy:
|
0 zobacz bliskie osoby
|
|
Osoby oddające hołd:
|
3 zobacz pełną księgę
|
|
Profil stworzony przez:
|
Jurgis, 2018-09-16
|
|
Polski pilot wojskowy
Syn Mateusza Popka i Sabiny z domu Rećko.
Ukończył w 1933 r. szkołę powszechną w Hajnówce. W 1937 r. został wcielony do wojska i przydzielony do 5 Pułku Lotniczego w Lidzie (obecnie miasto na Białorusi), w 1938 r. ukończył szkołę podoficerską i w tym samym roku zaliczył Wyższy Kurs Pilotażu Myśliwskiego w Grudziądzu. Przydzielony do 152 Eskadry Myśliwskiej (152 EM) która wchodziła w skład III Dywizjonu Myśliwskiego 5 Pułku Lotniczego (d-ca płk pil. Jerzy Garbiński) stacjonującego w Wilnie na lotnisku Porubanek.
W czasie kampanii wrześniowej 1939 r. walczył w składzie 152 EM, którą przydzielono do Armii "Modlin" (d-ca armii gen. bryg. Emil Krukowicz-Przedrzymirski). 10.09.1939 r. w walce z Me 110, które stanowiły osłoną bombowców He 111 został zestrzelony, lądował przymusowo, samolot spłonął. Po zakończeniu Wojny Obronnej 1939 r. przez Rumunię przedostał się do Francji, gdzie w bazie Lyon został przydzielony do X Klucza Kominowego "Fa" (d-ca por. polot Jan Falkowski), do czasu kapitulacji Francji wykonał kilka lotów patrolowych bez kontaktu z wrogiem. Po klęsce Francji w 1940 r. ewakuował się drogą morską na polskim statku m/s "Batory" do Wielkiej Brytanii, gdzie skierowano Go do polskiej bazy lotniczej w Blackpool. 18.09.1940 r. został przydzielony do 307 Nocnego Dywizjonu Myśliwskiego. W październiku 1940 przeniesiony na stację RAF w Old Sarum (Salisbury), a już tydzień później do 5 OTU w Aston Down. Po szkoleniu pilota przeniesiono do 32 Dywizjonu Myśliwskiego RAF. Miesiąc później został przydzielony do kolejnej jednostki myśliwskiej 249 Dywizjonu Myśliwskiego RAF. Tam przebywał do końca lutego 1941 r., kiedy to trafił do 303 "Warszawskiego" Dywizjonu Myśliwskiego im. T. Kościuszki. Następnie zgłosił się na ochotnika do Polskiego Zespołu Myśliwskiego (Polish Fighting Team, PFT), znana też jako "Cyrk Skalskiego", która brała udział w walkach w kampanii w Północnej Afryce w 1943 r. podczas II wojny światowej. W czasie pobytu w PFT zgłosił zestrzelenie dwóch włoskich Mc 202 oraz uszkodzenie Me 109. Po powrocie do Wielkiej Brytanii został przydzielony do 303 DM, 11.10.1943 r. przeniesiony do 16 (Polish) Service Flying Training School w Newton na stanowisko instruktora.
Zginął po wykonaniu lotu treningowego gdy kołował samolotem Miles Master III na lotnisku Tollerton k/Nottingham i zderzył się ze startującym Masterem II, został pochowany (grób 319) na Cmentarzu Lotników Polskich w Newark-on-Trent (Anglia, hr. Nottinghamshire).